donderdag 31 mei 2018

Hoe de cover van Verstoppertje tot stand komt?

Van schrijfwedstrijd naar blog tot boek


Leah en Babs in Huisduinen
Ik had een beeld voor ogen: een meisje en een vrouw met lang, rood haar. Ze lopen hand in hand het duin op en kijken verwijtend achterom, recht in de ogen van de lezer. Dat is wat ik wilde voor de cover van Verstoppertje.  
George, de fotograaf, zei gelukkig meteen ‘ja’ toen ik hem vroeg deze foto te maken. Ik plaatste een oproepje op Facebook voor de modellen en nu prijken Leah en Babs, als Marjolein en Hanna (twee belangrijke personages in de thriller) op de voorkant.

Cover twins

Wist je dat er boeken zijn die een afbeelding gebruiken op de cover uit een algemene databank? Daar koop je een foto en die kun je vervolgens zo vormgeven zoals jij hem het mooist vindt. Uitgeverijen en coverontwerpers maken hier regelmatig gebruik van en dan kan het zijn dat iemand anders dezelfde foto gebruikt voor zijn boek. Wat je dan dus soms krijgt, is een cover twin van je boek. Als je googled op ‘bookalikes’ zie je er een heleboel voorbij komen.
Boeken met een 'cover twin'
Het idee van een cover twin vond ik niet zo aantrekkelijk. Ik wilde liever een uniek beeld en dus moest ik op zoek naar een fotograaf en twee modellen.

Echt helmgras

George Stoekenbroek, gepensioneerd leerkracht en fotograaf, uit Den Helder, maakt hele mooie foto’s. Hij post ze regelmatig op Facebook en fotografeert ook voor het Noord-Hollands Dagblad.
Voor deze coverfoto struint hij de omgeving af voor de perfecte locatie. We hebben namelijk een makkelijk toegankelijk duintje nodig met echt helmgras. Zo komt het dat we terechtkomen in Huisduinen.

“Hanna.. uh.. Babs!”

Het eindresultaat
Maar eerst moest ik nog op zoek naar twee modellen. De zusjes Marjolein en Hanna spelen een grote rol in het boek, dus die wilde ik op de cover hebben. Ze hebben allebei lang, rood haar en ik wilde ze hand in hand in het duin laten staan, omdat ook het duin een nogal prominente rol heeft in het verhaal.
Op mijn oproepje op Facebook kwamen veel reacties. Iedereen die heeft gereageerd: dank daarvoor! De keus viel op Leah Bijma en Babs Straalman.
En toen werd het wachten op mooi weer. De thriller speelt, zowel in het verleden als nu, in de zomer. Leah en Babs konden dus niet in hun winterjas, of met het kippenvel op de armen, op de foto. Maar de foto moest wel eind april af zijn in verband met de deadline voor de vormgeving. Gelukkig werkte het weer mee en hadden we 19 april mooi weer én we konden allemaal tegelijk in Huisduinen zijn.
Tijdens de fotoshoot zijn we zo bezig met het neerzetten van de twee karakters en wat zij moeten overbrengen op de foto, dat ik Babs per ongeluk zelfs een keer ‘Hanna’ noem. :)

Leah en Babs vonden het ook leuk om mee te werken aan de trailer van Verstoppertje. In het bijbehorende filmpje kijk je mee behind the scenes van de covershoot en het maken van de trailer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten